Bak av tårta och sockerberoende...

I lördags va det meningen att det skulle bli en del städat. Men efter klagomål från min sambo så blev bara tvättningen klar och vi begav oss en sväng till Backaplan för lite shopping till söndagens kalas. Jag hittade ett recept på en chokladtårta som jag behövde ingredienser till. När vi ändå va på Backaplan svängde vi förbi Triumfglass eftersom det va så fint väder. "Gratis glass till alla barn" En glad överraskning när vi kom fram. Filippa ville ha en strutglass med en kula (marängswiss) och jag och Robin delade på en bägare, som vi tog med oss hem och njöt av ute på gräsmattan. Solen stekte på riktigt bra. Sen åt vi även lite lunch ute på gräset, grillad kyckling och nudlar.
Det blev nästan lite för varmt så vi gick in och jag började göra grunden till tårtan och Robin fick putsa fönstrena i köket och Filippas rum.
På kvällen kom Hampus över med sitt Guitar Hero Metallica, men självklart va det "fel" på gitarrerna så dom la ner det. Jag försökte hålla mig vaken, men strax innan tolv kände jag att jag nog får ta och lägga mig. Man vet ju att man måste gå upp senast nio.

På söndagen va det bara att gå upp när Filippa bad om frukost och sen va det i full gång. Städade och bakade och lagade mat...
Halv tre kom första sittningen (hade blivit nån missuppfattning med tiden så ett gäng skulle komma senare). Filippa blev väldigt glad för sina presenter. Speciellt en dockbilstol till sin Skrålla. Klockan fem kom nästa gäng. När dom hade gått orkade jag nästan inte sitta upp, så skickade iväg Robin och Filippa för att köpa pizza. Mkt mer än äta orkade vi inte göra.

Tårtan blev jag väldigt nöjd med, dock tog jag ingen bild på, men den finns att beskåda på http://www.recepten.se/recept/chokladtaarta.html Jag hade dock hjärtströssel och silverkulor på efter val av min dotter.
Smeten hade du älskat Cina ;-)
Hoppas att nån av er prövar den hemma. Den kommer jag garanterat att göra igen.

Tyvärr så medföljer ju allt kalasande att man lätt tar en... två... tre kakor för mkt och sockerberoendet är tillbaka. Suget är starkt på dagarna och jättestarkt när man sitter ensam och tittar på tv i soffan. Men det får bli att slänga ut allt sött och köpa hem lite frukt att snaska på istället. Hoppas att lyckas...



Kommentarer
Anonym

Det VAR fel på gitarrerna!!!! =) jag svär!! Gratis glass till alla barn.. låter fantastiskt.. jag kanske borde dra dit med mina föräldrar och få en gratis glass också =P ... Tårtan såg jättegod ut, även om den var utan dekoration när jag såg den

2009-06-01 @ 22:08:24
Anonym

åååå ser supersmarrig ut! Tror jag säkert att smeten hade gått ner ;-)

2009-06-01 @ 22:29:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0