Fåtölj

Då jag tidigare i höstas sålde mina två fåtöljer men ändå behöver ersätta dom med nåt. Så har jag tittat runt lite på både nytt och begagnat. Har inte riktigt bestämt om vi ska ha en eller två eller vilken modell. Däremot har jag i sökandet funderat väldigt mycket på ordet "fåtölj". Stavning är ju jättekonstig och jag hade ingen koll alls på vart ordet kommer ifrån. Så kollade upp det i min älskade ord- och kunskapsbok wikipedia.se där stod det att läsa:

En fåtölj är en "förnämligare, bekväm länstol". Ursprunget till ordet är ett germanskt ord som beskriver en hopfällbar stol, faldestoel vilket har utvecklats till franskans fauteuil.

(En länstol är en stol med både rygg- och armstöd. Tidigare användes ordet även om en stol med ryggstöd, vilket kallades för en rygglänstol, medan en stol med både rygg- och armstöd kallades för armlänstol.)

Så nu vet jag det, och även ni.

Men jag tycker fortfarande inte att ordet är ett av dom vackraste jag sett, rent bokstavsmässigt.



Kommentarer
hampus

Nej, usch! Tacka vet jag ordet kalufs

2009-11-20 @ 00:36:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0