Geografisk tunga

För nåt år sen tröttnade jag på att alltid ha ont i tungan när jag åt vissa saker. Jag började då söka på nätet och hittade nåt som hette Geografisktunga eller karttunga. Så här står det förklarat om det på tandvårdsguiden:

Geografisk tunga
Denna typ av förändring är relativt vanlig och förekommer mer eller mindre utpräglat hos nästan 10% av Sveriges befolkning. Namnet syftar på att tungan uppvisar en eller flera "öar" där papillerna på tungan slätats ut och som ger intryck av en karta. Förändringarna är väl begränsade och ofta omgiven av en gråvit girlandformad struktur. Innanför denna ses en röd zon som tecken på en pågående inflammation.

Förändringarna dyker upp på olika ställen på tungan men kan ibland också försvinna helt. Orsaken är, som hos flera andra inflammatoriska förändringar, inte känd. I de flesta fallen är förändringarna symptomfria. Ibland kan dock sveda och obehag förekomma och inflammationsdämpande behandling lokalt kan då bli aktuell.


Jag verkar ju som sagt inte vara ensam om att ha detta problem, men har nu när jag insett det försökt i största mån att undvika exempelvis kiwi, ananas, tomat och stark ost, även fetaost och jag har fått ge upp mina älskade ostbågar.
Jag har även läst att det är bra att använda sig av tungskrapa, dock testade jag detta men det slutade i att jag stod och ulkade mig hahaha.
Nåt som var jobbigt var under graviditeten, när jag hade ett litet extra sug efter sura godisar och det kanske inte var det bästa för min tunga. Men hur lätt är det att låta bli när hormonerna sätter in?
Ju mer jag skriver ju mer kommer jag på vad som är svårt att äta och dricka. Juice, stark mat... listan kan nog fortsätta ett tag.

Jag har lärt mig att leva med det, men blir det värre ska man tydligen kunna få ett receptbelagt munskölj, men det får bli en sista utväg. Jag hoppas på att det försvinner inom en snar framtid :-D



Kommentarer
mia

vet inte med zumba passet. det är mer av en "happening" nu. vi får se om folk är intresserade, då kanske det blir mer. vi får hoppas!! =)

titta in om du är hemma vetja.



kram

2010-01-27 @ 22:28:49
URL: http://spaaniz.blogg.se/
Charlotta

Oj..fick inte du både kiwi och ananas när du var här med Filippa? Sorry...

2010-03-08 @ 11:01:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0